William Bakaïmo | Interview with the Artist

William Bakaïmo | Interviu su menininku

William Bakaïmo | Interviu su menininku

William Bakaïmo, menininkas iš Kamerūno, Lietuvoje viešėjo 2023 m. spalio 25 d. – lapkričio 8 dienomis ir kūrė studijoje Užupyje. 
Lapkričio 8 dieną Tumo galerijoje (Užupio g. 28, Vilnius) atidaryta Adelės Liepos Kaunaitės ir William Bakaïmo kūrybos paroda TOTEMAI. 4-is iš 14-os parodoje eksponuojamų kūrinių William nutapė kūrybinės rezidencijos Lietuvoje metu. Prieš parodos atidarymą su William kalbėjomės jo kūrybą, patirtis Vilniuje ir pirmąją parodą Lietuvoje.

Nuotrauka: fotografas Vidas Venslovaitis

Kokie vaikystės įvykiai turėjo daugiausiai įtakos tavo meninei kelionei? Galėtum pasidalinti konkrečiomis patirtimis?

Labiausiai įsiminė knygų, buvusių tėčio darbo kabinete, iliustracijos. Leidau laiką į jas žiūrėdamas ir bandydamas perkelti ant popieriaus ar mokyklos rašymo lentelių.

Kokia buvo tavo meninio kelio pradžia? Kada pirmą kartą atradai aistrą kūrybai ir kas paskatino tuo rimtai užsiimti?

Menas mane traukė nuo vaikystės. Būdamas 11 ar 12 metų lankiausi Prancūzijos-Kamerūno aljanse, ten daug laiko praleidau kamerūniečio menininko William Kayo dirbtuvėse – studijoje. Manau, kad nuo to laiko pradėjau jausti didelį norą tapti tokiu menininku kaip jis. Vidurinėje mokykloje pradėjau kurti atvirukus, kuriuos pardavinėdavau savo draugams šv. Kalėdų, Naujų Metų, Valentino dienos švenčių progomis.

Mane visada traukė gamta ir gyvūnų pasaulis. Tyrinėju ir žmones, tačiau, visų pirma, per savo paties patirtis. Būtent todėl mane domina dvasingumas, mistika, sapnai ir viskas, ką suvokiame netiesiogiai.

William Bakaïmo | The Flower of the Garden, 2023 | We Are the Boss, 2023 | Remember Us, 2023 | Drobė, mišri technika, 80 x 60 cm

Kokie yra pagrindiniai tavo įkvėpimo šaltiniai?

Mane visada traukė gamta ir gyvūnų pasaulis. Tyrinėju ir žmones, tačiau, visų pirma, per savo paties patirtis. Būtent todėl mane domina dvasingumas, mistika, sapnai ir viskas, ką suvokiame netiesiogiai. Į šią kategoriją įeina ir metaforos. Aš itin jautriai priimu viską, kas keičiasi ar vystosi laikui bėgant – žmogus, kultūros, tradicijos, aplinka. Labiausiai mane įkvepia menininkai, tyrinėjantys egzistenciją ir identitetą – Basquiat, Ousmane Sow, Soly Cissé, Hako Hankson, Joël Padoo.

Ar religija, dvasingumas yra svarbūs tavo kūryboje ir asmeniniame gyvenime?

Dvasingumas ir tikėjimas yra fundamentalus mano kūrinių pagrindas, tiesiogiai susijęs su sielos, jos egzistavimo, būties esmės tyrinėjimais. Jei kalbėtume apie religiją, ji dažniausiai atlieka vedlio vaidmenį šiame pasaulyje. Religija veda link Dievo. Mano kūryboje tai – priemonė reflektuoti žmonijos evoliuciją, kuo ji tampa.

Tavo pasirinktos technikos – rašalas, akrilas, korektorius, taip pat – koliažai. Kas tave traukia prie šių medžiagų ir technikų? Kaip jos prisideda prie tavo meninės išraiškos?

Įvairių technikų naudojimas atveria duris įvairioms interpretacijoms, kūrinyje susikuria tyrinėjimams atvira visata ir šioje visatoje randame įvairių dalykų. Rašalo takumas leidžia sukurti subtilius elementus, korektorius (pagal savo pirminę paskirtį) taiso klaidas. Mano sukurtoje visatoje nebūtinai viskas yra tobula, aš ją koreguoju, o tai kuria nenuspėjamumo pojūtį. Iš tiesų, nėra nieko, ką reiktų ištaisyti kūrybinio proceso metu; tai yra tik metafora augimui ir tobulėjimui.

Ar yra temų, konceptų, kurie tavo kūryboje kartojasi nuolat?

Taip, man labiausiai patinka tyrinėti metamorfozės, pokyčio, transformacijos, evoliucijos temas.

William Bakaïmo | The Return to the Source, 2023 | Drobė, mišri technika, 160 x 200 cm

Kokias temas ar idėjas nagrinėjai kūrybinės rezidencijos Lietuvoje metu? Kaip nauja aplinka ir kultūriniai kontekstai paveikė tavo kūrinius, tavo kūrybinį procesą?
Čia atvykęs jaučiau daug dalykų. Prieš atvykdamas aš tiksliai žinojau, ką norėčiau tyrinėti, bet atvykus ši idėja pakito, supratau, kad kurdamas turiu atsigręžti į dabartinę realybę, nes viskas, kas yra realu, turi savo pradžią ir pabaigą. Taip atsirado kai kurie mano čia sukurtų kūrinių pavadinimai: „The Search for Happiness“ (liet. „Laimės beieškant“) ar „The New World“ (liet. „Naujasis pasaulis“).

Rezidencijos metu daug laiko leidau mąstydamas apie egzistenciją, skirtingus būdus, kaip galima atlikti tam tikrus veiksmus, apie žmogaus ir jo aplinkos ryšius. Pro savo langą mačiau ant stogų plytelių šokinėjančius paukščius ir savo paveiksle „The New World“ svarsčiau, kaip atrodytų pasaulis, jei vieną dieną atsikeltume ir dėl žmogaus veiklos ir jos poveikio aplinkai, nebematytume paukščių danguje, gyvūnų gamtoje. Kaip šis naujas pasaulis atrodytų? Tai būtų liūdnas ir beskonis pasaulis.

...jaučiausi lyg čia būčiau užaugęs. Mačiau vietų, labai panašių į tas, kuriose gyvenau vaikystėje. Labai vertinu Užupio saugomas tradicijas, seno ir modernaus koegzistavimą. Tai nuolat įkvėpdavo buvimo čia metu.

Galbūt galėtum apibūdinti savo emocines patirtis vizito Lietuvoje metu?

Emociškai buvo labai intensyvu, nes jaučiausi lyg čia būčiau užaugęs. Mačiau vietų, labai panašių į tas, kuriose gyvenau vaikystėje. Labai vertinu Užupio saugomas tradicijas, seno ir modernaus naujo koegzistavimą. Tai nuolat įkvėpdavo buvimo čia metu.

William Bakaïmo | The New World, 2023 | Drobė, mišri technika, 130 x 110 cm

Sugrįžti